مقدمه
در کشور جمهوری اسلامی ایران، همگام با رشد جمعیت، افزایش سن جمعیت و بروز بیماری های نوظهور، ارائه خدمات مراقبتی پرستاری به صورت تخصصی، حرفه ای، اخلاقی، مبتنی بر شواهد علمی و انسان مدار یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. لذا، توجه به تربیت پرستاران متخصص که بتوانند در زمینه برنامه ریزی و اجرای برنامه های مراقبتی نقش آفرینی کنند به شدت احساس می شود. در همین راستا، برنامه کارشناسی ارشد پرستاری داخلی - جراحی با هدف تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص به عنوان یک گرایش مستقل در سال 1391 طراحی و اجرا گردید و به صورت مستمر و دوره ای مورد بازنگری قرار گرفت. در حال حاضر، آخرین برنامه مصوب شورای عالی برنامه ریزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از خرداد ماه 1400 در حال اجرا می باشد. در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گروه پرستاری داخلی- جراحی به عنوان یکی از گروههای اصلی رشته پرستاری مستقر در دانشکده پرستاری و مامایی با پشتوانه نیروی متخصص و متعهد، متولی اجرای برنامه کارشناسی ارشد داخلی جراحی منطبق با نیازهای جامعه و اصول آموزشهای نوین حرفه ای می باشد.
ارزشها و باورها
- حفظ کرامت، قداست، حرمت و منزلت انسان
- توجه به اسناد بالادستی
- تمرکز بر نیازهای سلامتی افراد جامعه
- رعایت عدالت و انصاف در آموزش و مراقبت
- شایستگی محوری در امر تربیت نیروی انسانی
- پایبندی به اصول اخلاقی
- پاسخگو بودن در مقابل مسئولیت اجتماعی
- تمرکز بر پیشگیری از بیماری و ناتوانی و حفظ و ارتقاء سلامت مددجو
- توجه به رویکرد مشارکتی در حوزه آموزش و مراقبت
- توجه بر آموزش و مراقبت مبتنی بر شواهد معتبر علمی و پژوهشی
دورنما (چشم انداز)
قرار گرفتن در بین دانشکده های برتر پرستاری کشور در زمینه تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد در حوزه پرستاری داخلی- جراحی مطابق با استاندارد های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور
رسالت (ماموریت)
رسالت گروه پرستاری داخلی- جراحی، تربیت پرستاران متخصص، حرفه ای، اخلاقی، انسان مدار، مسئولیت پذیر، پاسخگو به نیازهای مراقبتی جامعه و مسلط به بکارگیری شواهد علمی در مراقبت می باشد به گونه ای که بتوانند ماموریت خود را در راستای حفظ، ارتقاء و بازگرداندن سلامتی افراد جامعه انجام دهند.
اهداف کلان
- جذب و توانمند سازی اعضاء هیات علمی در آموزش و پژوهش مرتبط با سلامت
- ایجاد و توسعه زیرساخت های آموزش نظری (حضوری و غیرحضوری) و بالینی
- ایجاد و توسعه زیرساخت ها در راستای طراحی، اجرا و کاربست پژوهش
- تربیت پرستاران متخصص و متعهد در حوزه های مراقبتی، آموزشی، پژوهشی، مشاوره ای، تشخیصی، پیشگیری، مولد و مدیریتی
- ایجاد و توسعه سامانه ارتباط با گیرندگان خدمت و دانش آموختگان
- ایجاد و توسعه زیرساخت ها در راستای پاسخگویی اجتماعی اعضاء هیات علمی، فراگیران و دانش آموختگان
هدف کلان 1: جذب و توانمند سازی اعضاء هیات علمی در آموزش و پژوهش مرتبط با سلامت
- جذب اعضاء هیات علمی متناسب با برنامه آموزشی پرستاری داخلی- جراحی (داخلی- جراحی، مراقبت ویژه، مراقبت از سالمند)
- توانمندسازی اساتید در ارائه مراقبت بیمارستانی و غیر بیمارستانی مطابق با استانداردهای حرفه ای
- توانمندسازی اساتید در فرایند آموزش نظری و بالینی مطابق با رویکردهای نوین آموزشی
- توانمندسازی اساتید در طراحی، اجرا و کاربست پژوهش و تولید دانش در حوزه های مرتبط با سلامت
- توانمندسازی اساتید در ارائه خدمات مشاوره ای در محیط های بیمارستانی و غیر بیمارستانی
- توانمندسازی اساتید در رهبری و مدیریت خدمات پرستاری در مراکز ارائه دهنده خدمات سلامتی
هدف کلان 2: ایجاد و توسعه زیرساخت های آموزش نظری (حضوری و غیرحضوری) و بالینی
- فراهم سازی و توسعه محیط آموزشی نظری و بالینی
- استقرار، بکارگیری و توسعه فناوریهای نوین در فرایند آموزش
- اجرا، نظارت، ارزیابی و بازنگری مستمر برنامه آموزشی
- بکارگیری و توسعه بهینه منابع انسانی و غیر انسانی
- توسعه همکاریهای آموزشی در سطح ملی و فراملی
هدف کلان 3: ایجاد و توسعه زیرساخت ها در راستای طراحی، اجرا و کاربست پژوهش
- فراهم سازی و توسعه محیط پژوهشی
- بکارگیری و توسعه بهینه منابع انسانی و غیر انسانی
- تدوین و بروز رسانی مستمر اولویت های پژوهشی بر اساس نیازهای جامعه و اسناد بالادستی
- توسعه همکاریهای پژوهشی بین رشته ای در سطح ملی و فراملی
- توسعه پژوهش های مرتبط با صنعت و تجاری سازی ایده ها
- کاربست پژوهش در راستای فرایند مراقبت مبتنی بر شواهد
هدف کلان 4: تربیت پرستاران متخصص و متعهد در حوزه های مراقبتی، آموزشی، پژوهشی، مشاوره ای، تشخیصی، پیشگیری، مولد و مدیریتی
- کسب دانش و مهارت در ارائه مراقبت بیمارستانی و غیر بیمارستانی مطابق با استانداردهای حرفه ای
- کسب دانش و مهارت در آموزش (دانشجو، مددجو، خانواده و جامعه) مطابق با رویکردهای نوین آموزشی
- کسب دانش و مهارت در طراحی، اجرا و کاربست پژوهش در حوزه های آموزشی و مراقبتی
- کسب دانش و مهارت در ارائه خدمات مشاوره ای در محیط های بیمارستانی و غیر بیمارستانی
- کسب دانش و مهارت در تشخیص و پایش نیازهای مراقبتی مددجو
- کسب دانش و مهارت در انجام اقدامات پیشگیرانه در سطوح سه گانه
- کسب دانش و مهارت در تولید دانش در حوزه پرستاری بزرگسالان
- کسب دانش و مهارت در رهبری و مدیریت خدمات پرستاری در مراکز ارائه دهنده خدمات سلامتی
هدف کلان 5: ایجاد و توسعه سامانه ارتباط با گیرندگان خدمت و دانش آموختگان
- توسعه سامانه ارتباط با گیرندگان خدمت و دانش آموختگان
- بررسی رضایت گیرندگان خدمت از کیفیت ارائه خدمات دانش آموختگان
- بررسی رضایت دانش آموختگان از توانمندیهای کسب شده طی برنامه آموزشی
- بررسی فرصت های شغلی و وضعیت اشتغال دانش آموختگان
- دریافت بازخورد از گیرندگان خدمت و دانش آموختگان در خصوص برنامه آموزشی
هدف کلان 6: ایجاد و توسعه زیرساخت ها در راستای پاسخگویی اجتماعی اعضاء هیات علمی، فراگیران و دانش آموختگان
- استقرار و فعالیت مستمر در مراکز ارائه خدمات سلامت جامعه و کلینیکهای آموزش سلامت
- مشارکت اعضاء هیات علمی، فراگیران و دانش آموختگان در بحران های مرتبط با سلامت
- مشارکت اعضاء هیات علمی، فراگیران و دانش آموختگان در طراحی و اجرای برنامه های آموزشی مرتبط با بحران های سلامت
- مشارکت اعضاء هیات علمی، فراگیران و دانش آموختگان در طراحی و اجرای پژوهش های مرتبط با بحران های سلامت
توانمندی ها و صلاحیت های مورد انتظار دانش آموختگان
- توانایی ارائه مراقبت بیمارستانی و غیر بیمارستانی مطابق با استانداردهای حرفه ای
- توانایی آموزش (دانشجو، مددجو، خانواده و جامعه) مطابق با رویکردهای نوین آموزش
- توانایی طراحی، اجرا و کاربست پژوهش در حوزه های آموزش و مراقبت
- توانایی ارائه خدمات مشاوره ای در محیط های بیمارستانی و غیر بیمارستانی
- توانایی تشخیص و پایش نیازهای مراقبتی مددجو (فرد، خانواده و جامعه)
- توانایی کاربست اقدامات پیشگیرانه در سطوح سه گانه
- توانایی تولید دانش و فناوری در حوزه پرستاری
- توانایی رهبری و مدیریت خدمات پرستاری در مراکز ارائه دهنده خدمات سلامت
ملاک های ارزیابی مستمر میزان تحقق اهداف اصلی گروه با رویکرد 360 درجه
- جذب و توانمند سازی اعضاء هیات علمی در آموزش و پژوهش مرتبط با سلامت
- وجود برنامه مدون برای جذب اعضاء هیات علمی
- وجود برنامه مدون برای ارتقاء صلاحیت های حرفه ای، آموزشی و پژوهشی
- وجودنظام رضایت سنجی اعضاء هیات علمی
- امکان استفاده اعضاء هیات علمی از تسهیلات رفاهی
- ایجاد و توسعه زیرساخت های آموزش نظری (حضوری و غیرحضوری) و بالینی
- وجود برنامه مدون برای آشنایی فراگیران با ضوابط و مقررات آموزشی، پژوهشی، دانشجویی و اخلاق حرفه ای
- اجرا و ارزیابی آخرین برنامه آموزشی مصوب وزارت متبوع
- وجود امکانات و منابع برای اجرای آخرین برنامه آموزشی مصوب
- وجود برنامه نظارتی مستمر بر اجرای صحیح آیین نامه ها و برنامه های آموزشی
- وجود برنامه نظام مند برای بازنگری و ارتقاء محتوای برنامه آموزشی
- استقرار، بکارگیری و توسعه فناوریهای نوین در فرایند آموزش
- وجود برنامه مدون برای همکاریهای آموزشی در سطح ملی و فراملی
- وجود سامانه ثبت فعالیتهای آموزشی و پژوهشی اعضاء هیات علمی و فراگیران
- وجود فرایندهای پایش عملکرد آموزشی فراگیران
- وجود ساختار مشخص برای مشاوره و حمایت فراگیران
- وجود ساختار مشخص برای مشارکت فراگیران در فرایندهای آموزشی و پژوهشی
- وجود سامانه رضایت سنجی فراگیران از فعالیتهای آموزشی و پژوهشی
- ایجاد و توسعه زیرساخت ها در راستای طراحی، اجرا و کاربست پژوهش
- وجود ساز و کار مشخص برای تقویت محیط پژوهشی
- وجود لیست اولویت های پژوهشی بر اساس اسناد بالادستی و نیازهای جامعه
- وجود ساختار مشخص برای همکاریهای پژوهشی در سطح ملی و فراملی
- وجود پژوهش های مرتبط با صنعت و تجاری سازی ایده ها
- وجود ساختار مشخص برای کاربست پژوهش در راستای فرایند مراقبت مبتنی بر شواهد
- تربیت پرستاران متخصص و متعهد در حوزه های مراقبتی، آموزشی، پژوهشی، مشاوره ای، تشخیصی، پیشگیری، مولد و مدیریتی
- وجود فرایند مشخص برای ارزیابی توانمندی ارائه مراقبت بیمارستانی و غیر بیمارستانی مطابق با استانداردهای حرفه ای
- وجود فرایند مشخص برای ارزیابی توانمندی در آموزش (دانشجو، مددجو، خانواده و جامعه) مطابق با رویکردهای نوین آموزش
- وجود فرایند مشخص برای ارزیابی توانمندی در تولید دانش، طراحی، اجرا و کاربست پژوهش در حوزه های آموزش و مراقبت
- وجود فرایند مشخص برای ارزیابی توانمندی در ارائه خدمات مشاوره ای در محیط های بیمارستانی و غیر بیمارستانی
- وجود فرایند مشخص برای ارزیابی توانمندی در رهبری و مدیریت خدمات پرستاری در مراکز ارائه دهنده خدمات سلامت
- ایجاد و توسعه سامانه ارتباط با گیرندگان خدمت و دانش آموختگان
- وجود سامانه ارتباط با گیرندگان خدمت و دانش آموختگان
- وجود برنامه مشخص برای ارزیابی رضایت گیرندگان خدمت از کیفیت ارائه خدمات دانش آموختگان
- وجود برنامه مشخص برای ارزیابی رضایت دانش آموختگان از توانمندیهای کسب شده در برنامه آموزشی
- وجود سامانه برای بررسی وضعیت اشتغال دانش آموختگان
- وجود برنامه مشخص برای دریافت بازخورد از گیرندگان خدمت و دانش آموختگان در خصوص برنامه آموزشی
- ایجاد و توسعه زیرساخت ها در راستای پاسخگویی اجتماعی اعضاء هیات علمی، فراگیران و دانش آموختگان
- وجود برنامه مدون جهت توسعه جایگاه مسئولیت پذیری و پاسخگویی اعضاء هیات علمی فراگیران و دانش آموختگان
- وجود برنامه مدون جهت ارتقاء سطح آموزش پاسخگو برای اعضاء هیات علمی فراگیران و دانش آموختگان
* در رویکرد 360 درجه، بازخوردهای جامعی از منابع متعدد از قبیل مدیران، همکاران، همتایان و سرپرستها جمعآوری میشود. بر این اساس، منابع مورد استفاده برای ارزیابی 360 درجه در گروه پرستاری داخلی- جراحی عبارتند از: استانداردهای حرفه ای، اعضاء هیات علمی، دانش آموختگان شاغل در همین مقطع و دانشجویان مشغول به تحصیل در همین مقطع، مدیران پرستاری و همچنین، نتایج حاصل از بازنگری رسالت و اهداف گروه توسط اعضاء هیات علمی، گیرندگان خدمت و دانش آموختگان
شیوه مشارکت اعضاء هیات علمی، دانش آموختگان و گیرندگان خدمت در بازنگری برنامه
- برای بروز رسانی رسالت و اهداف گروه، به اعضاء هیات علمی و دانش آموختگان از طریق سامانه مربوطه (سیپاد، ایمیل، شبکه اجتماعی) اطلاع رسانی می شود.
- اعضاء هیات علمی در پایان هر نیمسال تحصیلی در جلسه گروه که به صورت حضوری یا غیرحضوری به همین منظور تشکیل می شود، نظرات خود را برای بروز رسانی رسالت و اهداف گروه اعلام می کنند.
- از دانش آموختگان در پایان دوره تحصیلی پس از فارغ التحصیلی به صورت حضوری یا غیرحضوری خواسته می شود که نظرات خود را در خصوص رسالت و اهداف گروه اعلام کنند.
- از گیرندگان خدمت در پایان هر سال به صورت حضوری یا غیرحضوری خواسته می شود که در خصوص کیفیت ارائه خدمات دانش آموختگان نظرات خود را اعلام کنند.
- بعد از انجام ارزیابی با رویکرد 360 درجه، نتایج حاصل، برای بروز رسانی و ارتقاء گروه و بازنگری برنامه آموزشی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
|