گروه داخلی جراحی

رسالت و اهداف گروه

 

رسالت و اهداف گروه

 
 

 

 

مقدمه

در کشور جمهوری اسلامی ایران، همگام با رشد جمعیت، افزایش سن جمعیت و بروز بیماری های نوظهور، ارائه خدمات مراقبتی پرستاری به صورت تخصصی، حرفه ای، اخلاقی، مبتنی بر شواهد علمی و انسان مدار یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. لذا، توجه به تربیت پرستاران متخصص که بتوانند در زمینه برنامه ریزی و اجرای برنامه های مراقبتی  نقش آفرینی کنند به شدت احساس می شود. در همین راستا،  برنامه کارشناسی ارشد پرستاری داخلی - جراحی با هدف تربیت نیروی انسانی متعهد و متخصص به عنوان یک گرایش مستقل در سال 1391 طراحی و اجرا گردید و به صورت مستمر و دوره ای مورد بازنگری قرار گرفت. در حال حاضر، آخرین برنامه مصوب شورای عالی برنامه ریزی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از خرداد ماه 1400 در حال اجرا می باشد. در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، گروه پرستاری  داخلی- جراحی به عنوان یکی از گروههای اصلی رشته پرستاری مستقر در دانشکده پرستاری و مامایی با پشتوانه نیروی متخصص و متعهد، متولی اجرای برنامه کارشناسی ارشد داخلی جراحی منطبق با نیازهای جامعه و اصول آموزشهای نوین حرفه ای می باشد.

 

ارزشها و باورها

  1. حفظ کرامت، قداست، حرمت و منزلت انسان
  2. توجه به اسناد بالادستی
  3. تمرکز بر نیازهای سلامتی افراد جامعه
  4. رعایت عدالت و انصاف در آموزش و مراقبت
  5. شایستگی محوری در امر تربیت نیروی انسانی
  6. پایبندی به اصول اخلاقی
  7. پاسخگو بودن در مقابل مسئولیت اجتماعی
  8. تمرکز بر پیشگیری از بیماری و ناتوانی و حفظ و ارتقاء سلامت مددجو
  9. توجه به رویکرد مشارکتی در حوزه آموزش و مراقبت
  10. توجه بر آموزش و مراقبت مبتنی بر شواهد معتبر علمی و پژوهشی

 

دورنما (چشم انداز)

قرار گرفتن در بین دانشکده های برتر پرستاری کشور در زمینه تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد در حوزه پرستاری داخلی- جراحی مطابق با استاندارد های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور

 

رسالت (ماموریت)

رسالت گروه پرستاری داخلی- جراحی، تربیت پرستاران متخصص، حرفه ای، اخلاقی، انسان مدار، مسئولیت پذیر، پاسخگو به نیازهای مراقبتی جامعه و مسلط به بکارگیری شواهد علمی در مراقبت می باشد به گونه ای که بتوانند ماموریت خود را در راستای  حفظ، ارتقاء و بازگرداندن سلامتی افراد جامعه انجام دهند.

 

اهداف کلان

  1. جذب و توانمند سازی اعضاء هیات علمی در آموزش و پژوهش مرتبط با سلامت
  2. ایجاد و توسعه زیرساخت های آموزش نظری (حضوری و غیرحضوری) و بالینی
  3. ایجاد و توسعه زیرساخت ها در راستای طراحی، اجرا و کاربست پژوهش
  4. تربیت پرستاران متخصص و متعهد در حوزه های مراقبتی، آموزشی، پژوهشی، مشاوره ای، تشخیصی، پیشگیری، مولد و مدیریتی
  5. ایجاد و توسعه سامانه ارتباط با گیرندگان خدمت و دانش آموختگان
  6. ایجاد و توسعه زیرساخت ها در راستای پاسخگویی اجتماعی اعضاء هیات علمی، فراگیران و دانش آموختگان

 

هدف کلان 1: جذب و توانمند سازی اعضاء هیات علمی در آموزش و پژوهش مرتبط با سلامت

  • جذب اعضاء هیات علمی متناسب با برنامه آموزشی پرستاری داخلی- جراحی (داخلی- جراحی، مراقبت ویژه، مراقبت از سالمند)
  • توانمندسازی اساتید در ارائه مراقبت بیمارستانی و غیر بیمارستانی مطابق با استانداردهای حرفه ای
  • توانمندسازی اساتید در فرایند آموزش نظری و بالینی مطابق با رویکردهای نوین آموزشی
  • توانمندسازی اساتید در طراحی، اجرا و کاربست پژوهش و تولید دانش در حوزه های مرتبط با سلامت
  • توانمندسازی اساتید در ارائه خدمات مشاوره ای در محیط های بیمارستانی و غیر بیمارستانی
  • توانمندسازی اساتید در رهبری و مدیریت خدمات پرستاری در مراکز ارائه دهنده خدمات سلامتی

 

هدف کلان 2: ایجاد و توسعه زیرساخت های آموزش نظری (حضوری و غیرحضوری) و بالینی

  • فراهم سازی و توسعه محیط آموزشی نظری و بالینی
  • استقرار، بکارگیری و توسعه فناوریهای نوین در فرایند آموزش
  • اجرا، نظارت، ارزیابی و بازنگری مستمر برنامه آموزشی
  • بکارگیری و توسعه بهینه منابع انسانی و غیر انسانی
  • توسعه همکاریهای آموزشی در سطح ملی و فراملی

 

هدف کلان 3: ایجاد و توسعه زیرساخت ها در راستای طراحی، اجرا و کاربست پژوهش

  • فراهم سازی و توسعه محیط پژوهشی
  • بکارگیری و توسعه بهینه منابع انسانی و غیر انسانی
  • تدوین و بروز رسانی مستمر اولویت های پژوهشی بر اساس نیازهای جامعه و اسناد بالادستی
  • توسعه همکاریهای پژوهشی بین رشته ای در سطح ملی و فراملی
  • توسعه پژوهش های مرتبط با صنعت و تجاری سازی ایده ها
  • کاربست پژوهش در راستای فرایند مراقبت مبتنی بر شواهد

 

هدف کلان 4: تربیت پرستاران متخصص و متعهد در حوزه های مراقبتی، آموزشی، پژوهشی، مشاوره ای، تشخیصی، پیشگیری، مولد و مدیریتی

  • کسب دانش و مهارت در ارائه مراقبت بیمارستانی و غیر بیمارستانی مطابق با استانداردهای حرفه ای
  • کسب دانش و مهارت در آموزش (دانشجو، مددجو، خانواده و جامعه) مطابق با رویکردهای نوین آموزشی
  • کسب دانش و مهارت در طراحی، اجرا و کاربست پژوهش در حوزه های آموزشی و مراقبتی
  • کسب دانش و مهارت در ارائه خدمات مشاوره ای در محیط های بیمارستانی و غیر بیمارستانی
  • کسب دانش و مهارت در تشخیص و پایش نیازهای مراقبتی مددجو
  • کسب دانش و مهارت در انجام اقدامات پیشگیرانه در سطوح سه گانه
  • کسب دانش و مهارت در تولید دانش در حوزه پرستاری بزرگسالان
  • کسب دانش و مهارت در رهبری و مدیریت خدمات پرستاری در مراکز ارائه دهنده خدمات سلامتی

 

هدف کلان 5: ایجاد و توسعه سامانه ارتباط با گیرندگان خدمت و دانش آموختگان

  • توسعه سامانه ارتباط با گیرندگان خدمت و دانش آموختگان
  • بررسی رضایت گیرندگان خدمت از کیفیت ارائه خدمات دانش آموختگان
  • بررسی رضایت دانش آموختگان از توانمندیهای کسب شده طی برنامه آموزشی
  • بررسی فرصت های شغلی و وضعیت اشتغال دانش آموختگان
  • دریافت بازخورد از گیرندگان خدمت و دانش آموختگان در خصوص برنامه آموزشی

 

هدف کلان 6: ایجاد و توسعه زیرساخت ها در راستای پاسخگویی اجتماعی اعضاء هیات علمی، فراگیران و دانش آموختگان

  • استقرار و فعالیت مستمر در مراکز ارائه خدمات سلامت جامعه و کلینیکهای آموزش سلامت
  • مشارکت اعضاء هیات علمی، فراگیران و دانش آموختگان در بحران های مرتبط با سلامت
  • مشارکت اعضاء هیات علمی، فراگیران و دانش آموختگان در طراحی و اجرای برنامه های آموزشی مرتبط با بحران های سلامت
  • مشارکت اعضاء هیات علمی، فراگیران و دانش آموختگان در طراحی و اجرای پژوهش های مرتبط با بحران های سلامت

 

توانمندی ها و صلاحیت های مورد انتظار دانش آموختگان

  • توانایی ارائه مراقبت بیمارستانی و غیر بیمارستانی مطابق با استانداردهای حرفه ای
  • توانایی آموزش (دانشجو، مددجو، خانواده و جامعه) مطابق با رویکردهای نوین آموزش
  • توانایی طراحی، اجرا و کاربست پژوهش در حوزه های آموزش و مراقبت
  • توانایی ارائه خدمات مشاوره ای در محیط های بیمارستانی و غیر بیمارستانی
  • توانایی تشخیص و پایش نیازهای مراقبتی مددجو (فرد، خانواده و جامعه)
  • توانایی کاربست اقدامات پیشگیرانه در سطوح سه گانه
  • توانایی تولید دانش و فناوری در حوزه پرستاری
  • توانایی رهبری و مدیریت خدمات پرستاری در مراکز ارائه دهنده خدمات سلامت

 

ملاک های ارزیابی مستمر میزان تحقق اهداف اصلی گروه با رویکرد 360 درجه

  1. جذب و توانمند سازی اعضاء هیات علمی در آموزش و پژوهش مرتبط با سلامت
    • وجود برنامه مدون برای جذب اعضاء هیات علمی
    • وجود برنامه مدون برای ارتقاء صلاحیت های حرفه ای، آموزشی و پژوهشی
    • وجودنظام رضایت سنجی اعضاء هیات علمی
    • امکان استفاده اعضاء هیات علمی از تسهیلات رفاهی
  2. ایجاد و توسعه زیرساخت های آموزش نظری (حضوری و غیرحضوری) و بالینی
    • وجود برنامه مدون برای آشنایی فراگیران با ضوابط و مقررات آموزشی، پژوهشی، دانشجویی و اخلاق حرفه ای
    • اجرا و ارزیابی آخرین برنامه آموزشی مصوب وزارت متبوع
    • وجود امکانات و منابع برای اجرای آخرین برنامه آموزشی مصوب
    • وجود برنامه نظارتی مستمر بر اجرای صحیح آیین نامه ها و برنامه های آموزشی
    • وجود برنامه نظام مند برای بازنگری و ارتقاء محتوای برنامه آموزشی
    • استقرار، بکارگیری و توسعه فناوریهای نوین در فرایند آموزش
    • وجود برنامه مدون برای همکاریهای آموزشی در سطح ملی و فراملی
    • وجود سامانه ثبت فعالیتهای آموزشی و پژوهشی اعضاء هیات علمی و فراگیران
    • وجود فرایندهای پایش عملکرد آموزشی فراگیران
    • وجود ساختار مشخص برای مشاوره و حمایت فراگیران
    • وجود ساختار مشخص برای مشارکت فراگیران در فرایندهای آموزشی و پژوهشی
    • وجود سامانه رضایت سنجی فراگیران از فعالیتهای آموزشی و پژوهشی
  3. ایجاد و توسعه زیرساخت ها در راستای طراحی، اجرا و کاربست پژوهش
    • وجود ساز و کار مشخص برای تقویت محیط پژوهشی
    • وجود لیست اولویت های پژوهشی بر اساس اسناد بالادستی و نیازهای جامعه
    • وجود ساختار مشخص برای همکاریهای پژوهشی در سطح ملی و فراملی
    • وجود پژوهش های مرتبط با صنعت و تجاری سازی ایده ها
    • وجود ساختار مشخص برای کاربست پژوهش در راستای فرایند مراقبت مبتنی بر شواهد
  4. تربیت پرستاران متخصص و متعهد در حوزه های مراقبتی، آموزشی، پژوهشی، مشاوره ای، تشخیصی، پیشگیری، مولد و مدیریتی
    • وجود فرایند مشخص برای ارزیابی توانمندی ارائه مراقبت بیمارستانی و غیر بیمارستانی مطابق با استانداردهای حرفه ای
    • وجود فرایند مشخص برای ارزیابی توانمندی در آموزش (دانشجو، مددجو، خانواده و جامعه) مطابق با رویکردهای نوین آموزش
    • وجود فرایند مشخص برای ارزیابی توانمندی در تولید دانش، طراحی، اجرا و کاربست پژوهش در حوزه های آموزش و مراقبت
    • وجود فرایند مشخص برای ارزیابی توانمندی در ارائه خدمات مشاوره ای در محیط های بیمارستانی و غیر بیمارستانی
    • وجود فرایند مشخص برای ارزیابی توانمندی در رهبری و مدیریت خدمات پرستاری در مراکز ارائه دهنده خدمات سلامت
  5. ایجاد و توسعه سامانه ارتباط با گیرندگان خدمت و دانش آموختگان
    • وجود سامانه ارتباط با گیرندگان خدمت و دانش آموختگان
    • وجود برنامه مشخص برای ارزیابی رضایت گیرندگان خدمت از کیفیت ارائه خدمات دانش آموختگان
    • وجود برنامه مشخص برای ارزیابی رضایت دانش آموختگان از توانمندیهای کسب شده در برنامه آموزشی
    • وجود سامانه برای بررسی وضعیت اشتغال دانش آموختگان
    • وجود برنامه مشخص برای دریافت بازخورد از گیرندگان خدمت و دانش آموختگان در خصوص برنامه آموزشی
  6. ایجاد و توسعه زیرساخت ها در راستای پاسخگویی اجتماعی اعضاء هیات علمی، فراگیران و دانش آموختگان
    • وجود برنامه مدون جهت توسعه جایگاه مسئولیت پذیری و پاسخگویی اعضاء هیات علمی فراگیران و دانش آموختگان
    • وجود برنامه مدون جهت ارتقاء سطح آموزش پاسخگو برای اعضاء هیات علمی فراگیران و دانش آموختگان

* در رویکرد 360 درجه، بازخوردهای جامعی از منابع متعدد از قبیل مدیران، همکاران، همتایان و سرپرست‌ها جمع‌آوری می‌شود. بر این اساس، منابع مورد استفاده برای ارزیابی 360 درجه در گروه پرستاری داخلی- جراحی عبارتند از: استانداردهای حرفه ای، اعضاء هیات علمی، دانش آموختگان شاغل در همین مقطع و دانشجویان مشغول به تحصیل در همین مقطع، مدیران پرستاری و همچنین، نتایج حاصل از بازنگری رسالت و اهداف گروه توسط اعضاء هیات علمی، گیرندگان خدمت و دانش آموختگان

 

شیوه مشارکت اعضاء هیات علمی، دانش آموختگان و گیرندگان خدمت در بازنگری برنامه

  1. برای بروز رسانی رسالت و اهداف گروه، به اعضاء هیات علمی و دانش آموختگان از طریق سامانه مربوطه (سیپاد، ایمیل، شبکه اجتماعی) اطلاع رسانی می شود.
  2. اعضاء هیات علمی در پایان هر نیمسال تحصیلی در جلسه گروه که به صورت حضوری یا غیرحضوری به همین منظور تشکیل می شود، نظرات خود را برای بروز رسانی رسالت و اهداف گروه اعلام می کنند.
  3. از دانش آموختگان در پایان دوره تحصیلی پس از فارغ التحصیلی به صورت حضوری یا غیرحضوری خواسته می شود که نظرات خود را در خصوص رسالت و اهداف گروه اعلام کنند.
  4. از گیرندگان خدمت در پایان هر سال به صورت حضوری یا غیرحضوری خواسته می شود که در خصوص کیفیت ارائه خدمات دانش آموختگان نظرات خود را اعلام کنند.
  5. بعد از انجام ارزیابی با رویکرد 360 درجه، نتایج حاصل، برای بروز رسانی و ارتقاء گروه و بازنگری برنامه آموزشی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.