گروه داخلی جراحی
 

تاریخچه و اهداف گروه

 
 

 

 

گروه داخلی- جراحی

گروه داخلی-جراحی دانشکده پرستاری و مامایی مشهد از سال 1366 تشکیل شده است. به تدريج در طي سال ها اين گروه گسترش يافته و راه اندازی دوره کارشناسی ارشد در رشته های پرستاری درسال های 68 و 69 صورت گرفته است. راه اندازي دوره دکتري تخصصي(Ph.D) در رشته پرستاري که در سال هاي 1385 و 1386 به تصويب شوراي گسترش دانشگاه های علوم پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي رسيد، به عنوان نقطه عطفي در تاريخ تحولات علمي دانشکده محسوب می گردد. رشته های پرستاری مراقبتهای ویژه در مقطع کارشناسی ارشد از مهر ماه 1388 راه اندازی گردیده است. به دنبال بازنگری برنامه های مقطع کارشناسی ارشد پرستاری توسط وزارت بهداشت و تبدیل گرایش های این مقطع به رشته های مستقل، از مهر 1393 نیز رشته های پرستاری داخلی- جراحی، پرستاری کودکان، پرستاری سلامت جامعه و روان پرستاری به برنامه های مقطع کارشناسی ارشد دانشکده اضافه گردیده است. همچنین دانشکده پرستاری و مامایی مشهد از سال 1393 اقدام به پذیرش دانشجو در رشته پرستاری سالمندی نموده است.

در حال حاضر حدود 400 دانشجو در مقطع کارشناسي پرستاری و حدود 67 دانشجو در مقطع کارشناسي ارشد پرستاری با گرایش های داخلی جراحی، ویژه و 22 دانشجو در رشته دکتری پرستاری، مشغول به تحصيل مي باشند.

واحدهاي کارآموزي و کارورزي دانشجويان در بيش از 25 بخش در بيمارستان هاي تابعه ي دانشگاه علوم پزشکي مشهد، ارائه مي شود.

این گروه در حال حاضر دارای 20 عضو می باشد. بین اعضاء هیئت علمی 2 نفر دارای درجه استادی، 3 نفر درجه دانشیاری، 10 نفر دارای درجه استادیاری و 5 نفر مرتبه مربی می باشند. 

 

 

اهداف گروه 

  • استفاده از فناوری ها، روش ها و رسانه هاي جدید در تدریس

  • افزایش میزان دستیابی دانشجویان به اهداف آموزشی تئوری و بالینی

  • ایجاد توانمندی علمی و عملی در دانشجویان کارشناسي پرستاری براي مراقبت از بيماران نيازمند مراقبت هاي ويژه، بيماران بزرگسال و سالمندان

  • توسعه توانمندي علمی و عملی در دانشجویان تحصيلات تکميلي پرستاری براي مراقبت از بيماران نيازمند مراقبت هاي ويژه، بيماران بزرگسال و سالمندان

  • آموزش انجام مراقبت های پرستاری مطابق با استانداردهای ملی و جهانی

  • ارتقاء سلامت مددجويان از طريق ارائه آموزش به بيمار و خانواده آنها

  • طرح و برنامه ریزی مراقبت از بيماران نيازمند مراقبت هاي ويژه، بيماران بزرگسال و سالمندان بر اساس فرآیند پرستاری و همکاری با سایر اعضای تیم سلامت در سطوح مختلف و پیشگیری

  • بکارگیری نظريه هاي پرستاری در آموزش تئوری و عملی دانشجویان توسط اساتید پرستاری

  • ارتقاء توانمندی های آموزشی، ارتباطی و تفکر انتقادی اعضای هیأت علمی گروه

  • بازنگری مداوم فرآیند های آموزش تئوری و بالینی از طريق بررسي عوامل موثر بر آموزش با توجه به نیازهای جامعه و فراگیران و نظر متخصصان

  • ارزیابی مداوم میزان پیشرفت فراگیران در رسیدن به اهداف آموزشی گروه از طریق روش های نوین ارزشیابی

  • کاهش تنش های شغلی و مدیریت استرس جهت ارتقاء کیفیت آموزشی گروه